Recensie LEV - Words are not enough

Praise & Worship
Ecovata
Koop Words are not enough van LEV bij Ecovata
Release-datum: januari 1970
Ontvangen door CCAgenda: januari 1970
Prijs: €9.95

Words Are Not Enough is de eerste CD van de band LEV. LEV wordt gevormd door Freek van der Brugge (zang & gitaar), Liesbeth Koedoot (Zang), Pieter Bakker (Bas) en Jelmer van der Veer (Toetsen). Tijdens optredens wordt LEV bijgestaan door drummer Peter Dijkstra. Vorig jaar stond de band onder de naam Newsong in de finale van de XNOIZZ Band Battle en op het Flevo Festival. Om verwarring met de Amerikaanse band Newsong te voorkomen werd in maart 2010 de naam veranderd naar LEV, Hebreeuws voor 'hart'. Want daar draait het bij LEV om: aanbidding vanuit het hart.

Wat vind jij van deze CD/DVD?

Recensie

LEV speelt al enige jaren in kerken en op conferenties. De muziekstijl is een beetje te omschrijven als die van Chris Tomlin en Matt Redman. Alle nummers op het debuutalbum van LEV zijn eigen werk. De zeven songs vormen samen een fijne mix van wat up-tempo nummers en ballads. Voor het grootste deel zijn de nummers in het Engels, maar het Nederlandse "Ren naar het kruis" komt hierdoor extra goed binnen.

Words are not enough opent met "I choose You". Lekkere pop-rock met een pakkende tekst en ook prima geschikt voor in de gemeente of bij de jeugd. Tweede nummer op het debuutalbum is de titelsong "Words are not enough". Het gaat niet om het liedje, om de manier waarop je 't zingt of speelt. Het draait om het geven van je hart en leven aan God. Een boodschap die de kern raakt, voorzien van een prettige zang en begeleiding. "Be with You" gaat over het verlangen bij God te zijn. In tegenstelling tot het vorige nummer is "Be with You" redelijk rustig. In de opbouw van het nummer komt er wel een scheurende elektrische gitaar om de hoek kijken, maar het blijft een mooi, ingetogen lied.

Ook "The Father speaks" is ingetogen, gezongen door zangeres Liesbeth. Het heeft iets kwetsbaars. Mooi pianospel, mooie zang en in het tweede refrein een fijn achtergrondkoortje. Mijn persoonlijke favoriet van de cd. “Indifferent” is weer een wat sneller nummer en zit ook weer goed in elkaar met een prettige opbouw. Het laatste Engelstalige nummer van de cd is "Creation". Speelse vocalen, een orgeltje, helemaal leuk! De cd eindigt met een mooie uitsmijter. "Ren naar het kruis" is het enige Nederlands gezongen lied op het album. Een prachtige tekst met mooie, toepasselijke muzikale begeleiding. Ook dit is een lied wat ik in de kerk verwacht terug te horen, mede door rustige gitaarbegeleiding die uitnodigt om zelf mee te spelen.

Alle arrangementen zijn dik in orde en het geheel klinkt echt af. Een heel fijne cd om de carrière mee te beginnen en waarschijnlijk zullen we nog veel van LEV gaan horen. Tot die tijd zal "Words are not enough" nog regelmatig aan staan.

Joëlle Kole